Medytacja - rodzaje medytacji. Jak medytować?

maja 21, 2017

Medytacja może zdziałać cuda. Zmniejsza stres, pozwala inaczej spojrzeć na  otaczająca nas rzeczywistość, ułatwia rozwiązywanie problemów, wzmaga kreatywność, ma wpływ na fizyczny stan organizmu i ułatwia leczenie wielu chorób.

Jeśli każdego dnia znajdziesz chwilę, by usiąść i uspokoić swój umysł, to Twoje życie stanie się lepsze. Medytacja sprawi, że Ty staniesz się lepszy. I tak naprawdę nie będzie Cię to nic kosztować, bo medytować możesz w swoim domu i niczego do tego nie potrzebujesz.

Medytacja - definicja


Medytacja z łacińskiego oznacza zgłębianie w myślach, rozważanie. Jest to stan świadomości wolnej od myśli. Ci, którzy praktykują medytację, twierdzą, że jest to najlepszy sposób na rozluźnienie. Medytacja to metoda idealna na uspokojenie umysłu i wzbogacenie życia wewnętrznego. To też metoda na lepszy kontakt z samym sobą. Proces, dzięki któremu możesz stać się lepszym człowiekiem, bo medytacja wymaga samodyscypliny i pragnienia rozwoju duchowego.

Na czym polega medytacja? Medytacja to działania, które powodują uspokojenie i zebranie myśli. Poprawiają koncentrację i obniżają stres. Medytowanie to zaglądanie do własnego wnętrza, by znaleźć tam rozwiązanie problemów, z którymi ma się do czynienia. Medytowanie polega na przybraniu wygodnej pozycji (wskazana jest pozycja kwiatu lotosu, siad po turecku i siedzenie na piętach). Podczas medytowania można też siedzieć na krześle. Nie wskazane jest medytowanie w pozycji leżącej.

Osoba, która chce medytować, powinna pamiętać o odpowiednim ułożeniu rąk i zrelaksowaniu się. Ręce powinny być położone jedna na drugiej, wewnętrzną częścią na zewnątrz. Następnie należy się maksymalnie zrelaksować i pozwolić myślom płynąć w wybranym przez nie kierunku, bez potrzeby ich kontrolowania.


Medytacja - efekty medytowania


Możesz nie zdawać sobie sprawy, jak wiele zalet ma medytowanie. Co daje medytacja? W tym artykule zabrakłoby miejsca, by wymienić wszystkie korzyści, jakie płyną z regularnego medytowania. Medytacja sprawia, że:

- Zwiększa się odporność organizmu.
- Spowalniają się procesy starzenia komórkowego.
- Zmiesza się ryzyko udaru mózgu i zawału serca.
- Obniżeniu ulega ciśnienie krwi.
- Zwiększa się odporność na ból fizyczny.
- Znikają problemy żołądkowe i poprawia się metabolizm.
- Złagodzeniu ulegają skutki przewlekłych chorób zapalnych.
- Następuje poprawa nastroju i redukcja poziomu stresu.
- Łatwiej jest kontrolować zespół napięcia miesiączkowego i negatywne objawy menopauzy.
- Lepiej wygląda życie erotyczne.
- Zwiększa się umiejętność koncentracji.
- Poprawia się pamięć i zdolność pracy w warunkach stresujących.
- Poprawie ulega inteligencja.
- Organizm jest wypoczęty, mimo zmniejszonej ilości snu (poprawa jakości snu)
- Skróceniu ulega czas zasypiania w przypadku bezsenności.
- Zwiększa się kreatywność i umiejętność przetwarzania informacji wizualno-przestrzennych.
- Łatwiej jest leczyć depresję.
- Mniejsza jest częstotliwość oddechów i obniża się zużycie tlenu.
- Zmniejsza się napięcie nerwowe.
- Synchronizują się półkule mózgowe.
- Łatwiej jest pokonywać uzależnienia od narkotyków i alkoholu.

 

Rodzaje medytacji


Jeśli zainteresujesz się medytacją, to masz do wyboru kilka technik. Ich rozróżnienia dokonuje się na podstawie tego, na czym skupia się uwaga osoby medytującej. I tak techniki medytacji mogą przyjmować formy:

- Koncentrowania się na oddechu lub jakimś obiekcie.
- Powtarzania mantr, czyli specjalnie dobranych sylab (medytacja transcendentalna).
- Medytacji dynamicznej.
- Medytacji w postaci wizualizacji, czyli wyobrażaniu sobie pozytywnych wrażeń lub zmian.
- Medytacji opartej na określonych pozycjach ciała.

Medytacja zen

Wśród najczęściej praktykowanych rodzajów medytacji znajduje się medytacja zen. W tym przypadku medytowanie odbywa się na siedząco. Medytujący może siedzieć po turecku lub w pozycji kwiatu lotosu. Medytacja zen wymaga też zachowania wyprostowanej postawy ciała podczas siedzenia. Można to osiągnąć, korzystając ze specjalnej poduszki. Ciało podczas medytacji zen ma być żywe. Ma pozostawać w stanie między napięciem a rozluźnieniem. Powinno też być nieruchome. Oczy, podczas medytacji powinny być półotwarte. Muszą patrzeć przed siebie. Dłonie powinny układać się w kształt określany jako kosmiczna mudra. Jedna dłoń na drugiej, lewa na prawej, wewnętrzną stroną na zewnątrz. Czubek palca wskazującego lewej dłoni powinien wchodzić w nasadę palca wskazującego prawej. Kciuki muszą się lekko stykać.

Medytacja transcendentalna

Innym rodzajem medytacji jest medytacja transcendentalna. Pozycja do medytowania jest taka sama jak w przypadku medytacji zen. Ten rodzaj medytacji różni się tym, że podczas medytacji transcendentalnej powtarza się specjalnie dobrane sylaby, które tworzą mantrę. Inna sylaba jest wypowiadana podczas wdechu, inna podczas wydechu. Podczas medytowania trzeba skupiać się na oddechu. Obserwować, jak powietrze dostaje się do płuc i jak je opuszcza.

Medytacja Vipassana

Kolejnym rodzajem medytacji jest medytacja Vipassana. Vipassana znaczy widzieć rzeczy, takimi, jakie są. Często określa się ją jako medytację uwagi i wglądu w siebie. Osoby praktykujące ten rodzaj medytacji przekonują o tym, że mogą zbliżyć się do Buddy i osiągnąć stan wiecznego szczęścia, czyli nirwany.

Medytacja chrześcijańska

Medytacja chrześcijańska to modlitwa ciszy i objaw związku z Bogiem. Za współczesnego odnowiciela medytacji chrześcijańskiej uznaje się benedyktyna z Anglii, Johna Maina. Medytacja chrześcijańska opiera się o następujące elementy: nieruchome siedzenie w pozycji wyprostowanej, nieustanne powtarzanie mantry MA-RA-NA-THA i dyscyplinę. Medytacja chrześcijańska powinna być praktykowana w miarę regularnie (właściwie tak jak każda, jeżeli chcesz osiągnąć spodziewane efekty). Zaleca się medytować rano i wieczorem, po 20-30 minut.


Medytacja dla początkujących krok po kroku

Żeby medytacja stała się stałym elementem Twojego życia, musisz znaleźć odpowiedź na pytanie: po co chcesz medytować? Jeśli znajdziesz przynajmniej kilka powodów, to łatwiej Ci będzie nie tylko zacząć, ale i wytrwać. Nie myśl o tym, że od samego początku trzeba będzie medytować godzinami. Podręczniki, gdzie omawiana jest medytacja dla początkujących, mówią o tym, by na początku medytować krócej, ale regularnie.

W przypadku medytacji nie ma znaczenia pora dnia. Możesz medytować rano lub wieczorem. Albo i rano, i wieczorem. Wtedy, kiedy znajdziesz na to czas. Bardzo ważne jest, żeby znaleźć miejsce, gdzie nikt nie będzie Ci przeszkadzał. Medytacji nie sprzyja bałagan ani hałas, bo rozpraszają myśli i utrudniają wyciszenie.

Jeśli nie wiesz, jak medytować, zacznij od medytacji zen, która jest klasyczną medytacją. Kiedy już wygodnie siedzisz i jesteś rozluźniony, możesz liczyć oddechy. Medytacja zen jest dla Ciebie okazją do tego, by pozwolić myślom swobodnie płynąć. Bez konieczności myślenia o problemach, pracy czy innych aspektach codzienności. Teraz możesz skupić się tylko na sobie i swoich doznaniach.

Niestety "nie myśleć" to wielka sztuka. Chyba jedna z najtrudniejszych rzeczy, jakich do tej pory próbowałam. Na początku możesz mieć problemy z tym, żeby pozbyć się myśli, ale z czasem będzie to coraz łatwiejsze. Chodzi przede wszystkim o to, żeby się nie spinać. Pozwolić myślom przepływać przez swoją głowę w takim tempie, jakie same chcą. Zauważać je, ale nie podejmować prób kontroli. Mantry lub wpatrywanie się w jakiś obiekt bardzo to ułatwiają, bo umysł jest zajęty jakimś powtarzalnym bodźcem i odpuszcza kontrolę.

Jeśli medytowanie wejdzie Ci w nawyk, to z każdym dniem będziesz w tym coraz lepszy. Techniki medytacji będą miały korzystny wpływ na fizyczny i psychiczny stan Twojego ciała. Spróbuj. To nic nie kosztuje.

Brak komentarzy:

Obsługiwane przez usługę Blogger.