27 sposobów na obniżenie poziomu stresu

maja 22, 2017

Jak pokonać stres albo chociaż widocznie zmniejszyć jego poziom? Nie musisz korzystać z pomocy specjalistów od zdrowia psychicznego, by skutecznie zwalczać skutki stresu. Wystarczy, że wprowadzisz do swojego życia kilkanaście prostych rozwiązań. Dzięki nim poziom stresu ulegnie obniżeniu, a Ty w końcu odetchniesz z ulgą.

Czym jest stres?


Pojęcie stresu do nauk o zdrowiu wprowadził po raz pierwszy w 1926 r. H. Selye. Według niego stres to nietypowa reakcja organizmu na wszystkie stawiane mu żądania. Psychologiczne definicje stresu określają go jako dynamiczną reakcję adaptacyjną między możliwościami jednostki a wymogami sytuacji. Stres objawia się brakiem równowagi psychicznej i fizycznej. Stres jest również normalną reakcją biologiczną każdego organizmu, konieczną do przetrwania. Brak reakcji stresowej mógłby zakończyć się śmiercią, np. wtedy, kiedy stres nie pojawiłby się w momencie, gdy atakuje Cię dzikie zwierzę. Bez stresu nie podejmiesz działań, dzięki którym możesz uniknąć zagrożenia. Stres to stan napięcia nerwowego, które w pewnym zakresie jest potrzebne, ale którego nadmiar negatywnie odbija się na zdrowiu.

Objawy stresu


Bez względu na to, czy stres jest efektem strachu, czy wynika z innych sytuacji, w większości przypadków objawia się:

- Poceniem dłoni i całego ciała.
- Zwiększoną drażliwością i nerwowością.
- Rozszerzeniem źrenic.
- Przyspieszonym tętnem.
- Suchością w ustach.
- Wystąpieniem rumieńców na twarzy, szyi i dekolcie.
- Omdleniami.


Przyczyny stresu


Przyczyn stresu jest wiele i trudno będzie przywołać je wszystkie. Często są to powody poważne, innym razem dość błahe. Wszystko zależy od tego, jak dana sytuacja jest postrzegana przez różne osoby. Coś, co Ciebie może stresować, dla Twojego znajomego może okazać się małym kłopotem, który szybko można rozwiązać. Zasadniczo przyczyny stresu mogą być następujące:

- Strach i zagrożenie życia i zdrowia.
- Obciążenie niezrozumiałymi zadaniami.
- Presja czasu.
- Zbyt duża liczba obowiązków.
- Monotonia, czyli powtarzanie tych samych i na ogół prostych czynności.
- Konieczność szybkiego uczenia się.
- Podejmowanie ważnych i odpowiedzialnych decyzji przy posiadaniu minimalnych informacji.
- Stałe poczucie zagrożenia.
- Poczucie odrzucenia społecznego.
- Niesprawiedliwe traktowanie.
- Częste doznawanie upokorzeń.
- Brak sukcesów.
- Bezradność w istniejącej sytuacji.
- Kłopoty w pracy lub w rodzinie.
- Problemy zdrowotne i finansowe.



Skutki stresu

Stres, którego doświadczasz chronicznie, może mieć bardzo poważny wpływ na funkcjonowanie Twojego organizmu. Skutki stresu to:

- Nadmierna drażliwość, płaczliwość i nerwowość.
- Agresja.
- Wrzody żołądka i dwunastnicy.
- Choroby serca i nadciśnienie.
- Cukrzyca.
- Migrena.
- Zaburzenia odżywiania (anoreksja i bulimia).
- Zaburzenia snu.
- Kłopoty z popędem płciowym.
- Zaburzenia cyklu menstruacyjnego u kobiet.
- Schorzenia skóry.

Co na stres i nerwy?

Kiedy zauważysz, że stres zdominował Twoje życie, to czas zacząć działać. Ale co na stres i nerwy będzie najlepsze w Twoim przypadku? Przede wszystkim skutki stresu zmniejszy odpowiednio dobrana dieta. Musi być ona bogata w produkty zawierające niezbędne składniki odżywcze i minerały. Twoje menu powinno zawierać odpowiednią dawkę magnezu i innych pierwiastków, które mają pozytywny wpływ na gospodarkę organizmu i wpływają na zmniejszenie poziomu hormonów stresu. Dobrze będzie, jeśli wyeliminujesz śmieciowe jedzenie, które niekorzystnie obciąża Twój organizm. Pij też dużo wody i zielonej herbaty.

Możesz też sięgać po suplementy diety i zioła, które mają działanie uspokajające. Należy je jednak stosować z umiarem. Wystarczy wybrać jeden preparat i przyjmować go w razie konieczności. Objawy stresu pozwalają pokonać preparaty dostępne w postaci tabletek i herbatek do zaparzania.


Sposoby na stres w pracy

Badania, jakie prowadzono nad stresem, dowiodły, że praca jest jednym z podstawowych czynników, które powodują stres. Nadmiar obowiązków czy brak umiejętności może go dodatkowo potęgować. Stres w pracy może też wynikać z konkurencji czy z poczucia zagrożenia związanego z utratą stanowiska. Istnieją jednak sprawdzone sposoby na stres w pracy. Żeby negatywne oddziaływanie sytuacji stresujących uległo zmniejszeniu, należy:

1. Racjonalnie dysponować czasem. To powoli Ci wywiązywać się ze wszystkich powierzonych zadań w terminie i bez obawy o negatywne konsekwencje. Kalendarz i aplikacja do zarządzania czasem powinny stać się Twoimi nieodłącznymi towarzyszami.

2. Wykonywać powierzone Ci zadania po kolei. Wszystkich na raz nie zrobisz dobrze. Kiedy zajmiesz się nimi po kolei, każdemu poświecisz maksimum uwagi.

3. Zgłosić swoje problemy pracodawcy lub przełożonemu. Być może szczera rozmowa pozwoli poprawić sytuację w pracy.

4. Prosić o pomoc kolegów z pracy, jeśli masz taką możliwość.

5. Pić sok pomarańczowy, bo witamina C obniża poziom hormonu stresu.

6. Przynieść radio do pracy i ustawić łagodną muzykę. Naukowcy z Pensylwanii dowiedli, że odpowiednia muzyka puszczana pracownikom, działa na nich odstresowująco.

7. Zdystansuj się do problemu, jaki przed Tobą stoi. Pomyśl, jak najlepiej go rozwiązać. Oczyść umysł i spójrz na sprawę świeżym okiem.

8. W każdej wolnej chwili wykonuj proste ćwiczenia. Jeśli masz taką możliwość, wyjdź na zewnątrz, przewietrz się. Nawet kilka skłonów może pomóc.

9. Wykorzystywać tak zwane ściskacze. Marek Laube twierdzi, że jeśli pozwoli się dłoniom zmiętosić napływające złe uczucia, to odprężenie szybko nadejdzie.

10. Złapać się za uszy. Poruszanie płatkami usznymi w obu kierunkach, w tę i z powrotem, powoduje drgania membrany, które przekładają się na pobudzenie obszaru w mózgu odpowiadającego za obniżanie poziomów stresu.

11. Pokrzyczeć sobie, jeśli mamy taką możliwość. W zakładowej ubikacji czy podczas drogi powrotnej do domu. To uwalnia emocje i pozwala odreagować.

12. Przelać na papier to, co jest dla Ciebie powodem stresu. Jeśli podczas wymiany zdań z pracodawcą, przełożonym lub kolegą z pracy nie udało Ci się powiedzieć tego, co chciałeś, to przelej to na papier. Ulga gwarantowana, nawet jeśli zapis ten ostatecznie wyląduje w koszu.

13. Jeśli nie wiesz, jak radzić sobie ze stresem, to otaczaj się uspokajającymi kolorami. Ustaw sobie zielone tło na pulpicie komputera lub postaw na swoim biurku zieloną roślinę. Elżbieta Osman, psychoterapeutka z poznańskiej Poradni Chorób, twierdzi, że zielony to najbardziej odstresowujący kolor na świecie.

14. Picie herbatki uspokajającej. Czas, jaki przeznaczysz na jej zaparzenie i wypicie, będzie dla Ciebie chwilą na oddech i odpoczynek dla głowy i ciała.

15. Rozmawianie o swoich kłopotach z bliskimi Ci osobami. W ten sposób możesz się wygadać i znaleźć rozwiązanie dla wielu problemów.

16. Pójść na masaż -  doskonale rozluźnia mięśnie i pozwala się odprężyć, jednocześnie obniżając poziom stresu.

17. Nauka medytacji – medytacja znacznie obniża poziom stresu i pomaga utrzymać organizm w stanie homeostazy.

18. Nauczenie się pozytywnego myślenia. Mimo że jest to praca wymagająca wiele czasu, to procentuje i nie ma co do tego żadnych wątpliwości.


Sposoby na stres w szkole

Stres może też wynikać z sytuacji szkolnych. Tutaj przyczyny stresu to nie tylko przeładowane podstawy programowe i duże wymagania ze strony nauczycieli, ale też nieprawidłowe relacje w środowisku rówieśniczym. Istnieją jednak skuteczne sposoby na stres w szkole. Żeby zmniejszyć stres szkolny trzeba:

19. Uczyć się systematycznie. To pozwala unikać zaległości. Opanowanie mniejszej partii materiału wymaga mniej pracy. Systematyczna nauka ułatwia rozumienie nowych tematów i treści20. Korzystać z pomocy osób, które są dobre z określonych przedmiotów.

20. Właściwie organizować sobie czas po szkole. Ważne jest, by znalazł się czas na odpoczynek i na naukę.

21. Dobrze się wysypiać, bo to sprzyja koncentracji. Uczeń skoncentrowany na lekcjach to taki, który wyniesie z nich dużo więcej.

22. Zorganizować zajęcia pozalekcyjne zgodne z zainteresowaniami danego ucznia. Najlepiej odstresowuje przecież to, co lubimy robić.

Sposoby na stres przed wystąpieniami publicznymi

Wystąpienia publiczne są stresujące bez względu na to, jaki charakter mają i w jakim wieku jest osoba, która ma występować. Stres przed wystąpieniami określany jest jako trema i objawia się podobnie jak każdy inny rodzaj stresu. Ci, którzy występują często, mają swoje sprawdzone sposoby na stres przed wystąpieniami publicznymi.

23. Jednym z podstawowych na pewno jest solidne przygotowanie się do wystąpienia. Kiedy ma się scenariusz wystąpienia i wie się, co i kiedy trzeba powiedzieć, to stres jest znacznie mniejszy.24. Stres przed wystąpieniami publicznymi zmniejsza też próba generalna. Można ją zrobić w domu przed lustrem lub już w miejscu, gdzie ma się odbyć wystąpienie.

24. Przed wystąpieniem musisz się też solidnie wyspać.

25. Ciepła kąpiel, spacer czy dobra kawa też są wskazane. Tylko z tą kawą to uważaj, bo może nadmiernie podnieść ciśnienie i efekt będzie odwrotny do zamierzonego.

26. Gwarancją dobrego występu jest też zadbanie o swój wygląd. Jeśli będziesz przekonany o tym, że wyglądasz dobrze, to poziom stresu będzie mniejszy, a Twoja pewność siebie na pewno wzrośnie.

27. Poza tym, kiedy Twój występ się już zacznie, możesz poprosić swoich widzów i słuchaczy o wyrozumiałość. Na samym początku rozładuj napięcie szczerym wyznaniem, że się stresujesz i że prosisz audytorium o wybaczenie Cię drobnych potknięć. Zrozumieją to. Przecież każdy z nas jest człowiekiem i wie, że wystąpienie może być trudne. Szczególnie wtedy, gdy jest się w tej materii początkującym.

Na planowany występ przyjdź przed czasem. Jeśli się spóźnisz lub przyjdziesz „na styk”, to stres będzie jeszcze większy. I myśl pozytywnie. Uwierz w to, że jesteś dobrze przygotowany. Twoja widownia może nie wiedzieć do końca, co znajdzie się w Twoim wystąpieniu, więc jakaś drobna pomyłka całkowicie umknie uwadze zgromadzonych tam osób. Nawet nie zauważą, jeśli się pomylisz lub pominiesz jakąś myśl.



Domowe sposoby na stres

Stres w pracy, w szkole czy w wielu innych sytuacjach pomagają zmniejszyć domowe sposoby na stres. Do najważniejszych na pewno należy dieta. Powinna ona być bogata w zdrowe tłuszcze, owoce i warzywa. W takie produkty, które zawierają składniki ograniczające wytwarzanie hormonów stresu. Jeśli zależy Ci na tym, by skutki stresu były jak najmniej odczuwalne to pij dużo wody i unikaj fast foodów.

Miej pasję lub hobby. Robienie rzeczy, które sprawiają nam przyjemność, pozwala zapomnieć o sytuacjach trudnych i stresujących. Rób sobie regeneracyjne drzemki. Biegaj, jeźdź na rowerze lub pływaj. Wprowadź do swojego życia ruch fizyczny, który pozwoli Ci pokonać stres. Skutki stresu zlikwiduje też wykonywanie prostych domowych czynności. Prasowanie, zmywanie czy koszenie trawnika może działać odprężająco. Medytuj, kup sobie psa i od czasu do czasu planuj sobie jakieś przyjemności. Kino, kawiarnia czy spotkanie z koleżanką może pomagać w odstresowaniu.

Brak komentarzy:

Obsługiwane przez usługę Blogger.