Jak wyzwolić radość życia?

lutego 04, 2013
Radość życia
W życiu są czasami takie momenty, że przestajemy odczuwać radość płynącą z jego trwania. Jak na nowo wyzwolić tą radość życia i zmienić niekończące się narzekanie w pozytywne doświadczenia?

Doświadczasz różnych stanów emocjonalnych w zależności od tego co aktualnie dzieje się w Twoim życiu. Negatywne doświadczenia mogą zdołować, wywołać w Tobie smutek bądź żal i cała piękna egzystencja jaką prowadziłeś lub starałeś się prowadzić znika gdzieś bezpowrotnie. Popadasz w beznadziejny stan przygnębienia i przestajesz się cieszyć tym, co jest w Twoim życiu wartościowe. Dni stają się monotonne, nie cieszą Cię nowe wyzwania i nie masz na nic ochoty, życiowa energia odpływa wraz z biegnącym czasem a Ty stoisz w miejscu.

Można to zmienić. Można na nowo wyzwolić w sobie radość życia i wcale nie będzie to takie trudne. Czasami proste sposoby potrafią przynosić pożądane skutki.

1. Co Cię dziś ucieszyło i z czego byłeś zadowolony?
Prosta metoda wprowadzania swojego umysłu w stan zadowolenia i rozluźnienia. Każdego dnia wieczorem przypomnij sobie czego pozytywnego i wartościowego doświadczyłeś w ciągu tej doby. Mogą to być prozaiczne sytuacje jak na przykład spotkanie z kimś kogo lubisz, smak swojej ulubionej kawy z rana, czy spacer podczas pięknej pogody. Twój umysł selekcjonuje doświadczenia na te, które były dla Ciebie przyjemne i te, które do przyjemności nie należały. Jeśli codziennie w świadomy sposób przeanalizujesz wszystko z czego mogłeś być tego dnia zadowolony, Twój umysł nastawi się na odczuwanie szczęścia i zadowolenia. Po jakimś czasie okaże się, że jesteś wielkim szczęściarzem i masz w życiu sporo powodów do radości, ale zwyczajnie ich do tej pory nie zauważałeś. Były pominięte przez Twój umysł, bo nie zdawałeś sobie sprawy z ich znaczenia. Uwierz mi, że jest ono ogromne - jeśli znajdziesz powody do radości, to radość znajdzie Cię sama.

2. Zakotwicz pożądane stany emocjonalne.
O kotwiczeniu stanów emocjonalnych pisałam w tym poście. Jeśli dopada Cię chandra użyj ulubionej ustalonej wcześniej kotwicy i złam niekorzystny dla Ciebie stan. Mózg działa na niezwykle jasnych zasadach, nie trzeba mu nic udowadniać ani przekonywać go, że czujesz się dobrze. Wystarczy zastosować wyuczony wcześniej pozytywny nawyk by w krótkim czasie zmienić swoje samopoczucie. Kotwice emocjonalne są swego rodzaju zakładkami w pamięci, przypominają Ci stan w którym czułeś się świetnie i odtwarzają wrażenia występujące i uczucia występujące podczas tego stanu.

3. Masz mnóstwo powodów do radości - znajdź je.
Ileż to razy można usłyszeć: ja nie mam się z czego cieszyć. Doprawdy? Czy nie istnieje nic, co mogłoby spowodować, że Twój humor się poprawia? Zastanów się przez chwilkę. Nawet w 10% nie jest tak źle, jak Ty to sobie wyobrażasz. Pomyśl, jest wiele rzeczy, które możesz uznać za udane i z których masz prawo być dumny. Być może cieszysz się świetnym zdrowiem, może masz wspaniałe dzieci, albo jesteś dobrym sportowcem czy matematykiem. Zawsze istnieje coś, co potrafimy robić najlepiej, co posiadamy, a czego nie mają inni. Warto chwilę zastanowić się jak by to było gdybyś tego wszystkiego nie miał. Posiadając zdrowie jesteś szczęściarzem - nie każdy je ma. Mając dzieci które motywują Cię do działania i są źródłem niekończącej się dumy - jesteś szczęściarzem. Odnosząc sukcesy w sporcie, czy nauce - masz coś czego nie mają inni, doceń to. Doceń to, co masz bo dzięki temu możesz odczuwać radość. Masz wiele powodów do zadowolenia, wystarczy się tylko rozejrzeć, one są na każdym kroku. Jedne są małe inne większe, ale właśnie one nadają Twojemu życiu smak i czynią je pełnym.

4. Zrób coś, co kochasz.
Po co odmawiać sobie przyjemności? Żyjesz po to, aby ją odczuwać a asceza nie przynosi Ci nic poza żalem i brakiem spełnienia. Rób to, co sprawia Ci przyjemność, maluj tańcz, słuchaj muzyki - to wszystko sprawia, że czujesz się dobrze. Szczęśliwy człowiek nie odmawia sobie tego, co przynosi mu radość. Twoja pasja (o ile taką masz), a zazwyczaj każdy ma coś, co szczególnie lubi robić, daje Ci siły i pozwala się zrelaksować oraz spojrzeć na problemy z dystansu. Oddając się ulubionym zajęciom poprawiamy swoje samopoczucie i obniżamy poziom stresu. Znajdź czas na to, co Cię pasjonuje, nie ważne co to jest, byle by tylko dawało Ci szczęście. Nie samą pracą i obowiązkami człowiek żyje. Czas poświęcony na przyjemności, choćby nawet krótki daje nam ogromne korzyści.

5.Wyluzuj się.
Napięte mięśnie, sroga mina, wieczny stres. Znasz to? Wypróbuj Relaksację Jacobsa. Świadome napisanie i rozluźnianie mięśni pozwoli Ci zapanować nad swoim ciałem i emocjami. Procedura jest prosta i można ją stosować w każdej chwili w zależności od potrzeb. Rozluźnione ciało daje Ci większy komfort psychiczny, myślisz i działasz swobodnie, stres Cię nie blokuje i nie zabiera Ci energii. Nie przejmuj się, 90% Twoich katastroficznych wyobrażeń i nie ma szansy się spełnić. Czasami ludzie wmawiają sobie problemy, których nie ma i martwią się na wyrost. To nie ma sensu, to pogarsza tylko Twoje samopoczucie, a Ty przecież chcesz czuć się dobrze.

Te sposoby mimo swojej prostoty dają dobre efekty. Możesz czuć radość z życia, przecież jest ono cudowne, musisz wiedzieć tylko, co Ci służy, a czego powinieneś unikać. Już dziś przypomnij sobie wszystkie pozytywne sytuacje jakich doświadczyłeś, rozluźnij się i zrób to, co sprawia Ci przyjemność.

Życzę wielu powodów do radości!


1 komentarz:

  1. Dziękuję za artykuł. Wartościowy. Szczególnie pozycja 1 jest cenna. Wielokrotnie w ciągu dnia wspominam te najmilsze chwile choćby z poprzedniego dnia, nawet smak potraw, które jadłam.
    Jest takie narzędzie, które od jakiegoś czasu stosuję, gdy czuję się źle, a chcę poczuć się szczęsliwa. Opisałam je na swoim blogu: https://odkasi.blogspot.com/2016/11/jak-zapanowac-nad-emocjami-i-poczuc-sie.html Będę wdzieczna za zostawienie komentarza. Jeśli mi to pomaga, to wiem, że wielu osobom pomoże poczuć radość, której szukamy.

    OdpowiedzUsuń

Obsługiwane przez usługę Blogger.