Jak zakotwiczyć wybrany stan emocjonalny?

września 28, 2012
Kotwiczenie
Wyobraź sobie, że w dowolnym miejscu i o dowolnym czasie, możesz osiągnąć taki stan emocjonalny, jaki tylko zechcesz. Może się to wydawać nieprawdopodobne, ale taki właśnie efekt uzyskasz dzięki umiejętności kotwiczenia stanów emocjonalnych.

Kotwiczenie  to jedna z najprostszych technik NLP (Programowania Neurolingwistycznego). Technika ta działa na zasadzie odruchu warunkowego i możesz dopasować ją odpowiednio do swoich potrzeb, zawsze wtedy, kiedy tego potrzebujesz.

Wyobraź sobie sytuację na którą zazwyczaj reagujesz stresem. Czujesz jak pocą Ci się dłonie, serce bije coraz szybciej, gardło ściska Ci niewidzialna pętla, czerwienisz się... A teraz wyobraź sobie, że wykonujesz jeden dyskretny gest i wszystkie te objawy znikają, a Ty czujesz się rozluźniony i całkowicie spokojny. Możesz nauczyć swój mózg takiej sztuczki, a co najważniejsze będzie ona bardzo prosta w wykonaniu. Pokażę Ci jak dokonać tego w kilku krokach.

1. Wybierz pożądany stan emocjonalny.
Zastanów się, co chciałbyś teraz czuć, określ te emocje, czy ma to być szczęście, rozluźnienie, euforia, spokój, radość, czy cokolwiek innego. Do każdej kotwicy możesz przyporządkować inny stan emocjonalny.

2. Wybierz kotwicę.
Wymyśl gest, układ, rąk czy palców, który ma zostać zastosowany to kotwiczenia stanu emocjonalnego. Niech to będzie coś oryginalnego, np. złączenie ze sobą opuszek kciuka i palca serdecznego lewej ręki. Twój mózg wytworzy neuroasocjacje między wykonywanym przez Ciebie gestem, a stanem emocjonalnym, który chcesz wywołać. Każdorazowe odpalanie Twojej kotwicy wywoła efekt odruchu Pawłowa (wyuczoną reakcję na określony bodziec).

3. Wywołaj stan.
Biorąc pod uwagę wybrany wcześniej stan, spróbuj przywołać w wyobraźni sytuację, w której najsilniej go odczuwałeś. Załóżmy, że wybranym przez Ciebie stanem była radość. Możesz więc przypomnieć sobie swoją reakcję, na otrzymanie wymarzonego prezentu gwiazdkowego lub na informację o zdanej pomyślnie maturze. Przypomnij sobie co wtedy czułeś, jak się zachowywałeś, przywołaj wszystko co zdołasz - obrazy, kolory, zapachy tej chwili. Wczuj się w to i w najbardziej kulminacyjnym momencie załóż swoją kotwicę, np. złącz wybrane wcześniej palce.

4. Złam stan.
Przez chwilę policz wszystkie przedmioty koloru czerwonego, jakie wokół siebie dostrzegasz lub wykonaj proste matematyczne działanie (2+5). Chodzi o to, abyś na jakiś czas odwrócił uwagę od wykonywanej przez siebie techniki.

5. Powtórz stan.
Wykonaj od początku całą procedurę, zachowując ten sam stan i tą samą, wybraną wcześniej kotwicę.

Wykonaj kilkukrotnie powtórkę stanu emocjonalnego, jaki chcesz osiągnąć, Chodzi o to, aby dobrze go utrwalić i skojarzyć z odpowiednimi emocjami. Odpal kotwicę następnego dnia, za dwa dni, za tydzień. Powinna działać w taki sam sposób. Od teraz odczujesz wybraną przez siebie emocję w każdym miejscu i o każdym czasie, wystarczy tylko uruchomić kotwicę. Kotwiczenie określonych stanów emocjonalnych pozwala Ci czuć dokładnie to, co sam chcesz odczuwać. Zamień złość na błogi spokój, a stres na przyjemny relaks. Odczuj zainteresowanie, pasję, skupienie i miłość, kiedy tylko chcesz.

Kotwicz stany, a od dzisiaj Ty i tylko Ty będziesz decydował o swoim samopoczuciu. Życzę wielu pozytywnych kotwic.
 

Brak komentarzy:

Obsługiwane przez usługę Blogger.